Nokia verkoopt kaartentak voor 2,8 miljard euro aan Duitse automakers
Gepubliceerd op 3 augustus 2015
Nokia verkoopt zijn kaartendivisie Here aan een consortium van Audi, BMW en Daimler. Dat hebben de betrokken partijen maandag bekendgemaakt. De autobouwers betalen 2,8 miljard euro voor Here en de deal zal waarschijnlijk in het eerste kwartaal van 2016 worden afgerond.
Onder meer toezichthouders moeten nog goedkeuring geven. Nokia denkt een boekwinst van een miljard euro te behalen op de verkoop.
De ongewone samenwerking geeft de Duitse bouwers van luxeauto's toegang tot de kaarten die nodig zijn om in de toekomst steeds slimmere auto's te kunnen bouwen. Naar verluidt hadden ook Facebook en taxidienst Uber eerder interesse.
Netwerken
Here wordt verkocht omdat Nokia zich vooral zal richten op zijn netwerktechnologie, na een fusie met de Franse concurrent Alcatel-Lucent.
Consumenten kunnen de kaarten van Here gebruiken via applicaties voor mobiele apparaten, maar de divisie van Nokia verdient vooral geld met de verkoop van zijn technologie aan autobedrijven. Veel ingebouwde navigatiesystemen maken gebruik van Here-kaarten.
De verkoop van Here aan de automakers lijkt geen directe gevolgen te hebben voor concurrenten die gebruikmaken van de kaarten van Nokia. "Met de gezamenlijke overname van Here willen we de onafhankelijkheid van deze centrale dienst voor alle autoproducenten, leveranciers en klanten in andere industrieën vaststellen", aldus bestuursvoorzitter Dieter Zetsche van Daimler.
Zelfrijdende auto
Nokia gebruikt onder meer auto's met zogenoemde Lidar-technologie om straten zeer gedetailleerd in beeld te krijgen. Dat zou (deels) zelfrijdende auto's kunnen helpen met navigeren.
In een blogpost lijkt Here te suggereren dat de consumenten-apps van Here nog steeds zullen worden ondersteund onder de nieuwe eigenaren, omdat daarmee data worden gegenereerd die de kaarten weer beter maken. "Op hoe meer plekken wij zijn, hoe beter alles wordt voor iedereen."
Navteq
Nokia stapte in 2008 in digitale kaarten met de overname van het Amerikaanse Navteq. Het Finse bedrijf, toen nog de grootste mobieltjesmaker ter wereld, dacht te kunnen profiteren van het groeiende aantal mensen dat navigatiesoftware op de mobiele telefoon verkoos boven een apart kastje in de auto.
In datzelfde jaar verzekerde de Nederlandse navigatiedienstverlener Tomtom zich van een eigen database met digitale landkaarten door Tele Atlas over te nemen.
Analisten noemden de overname van Here door het consortium een streep door de rekening voor Tomtom. Het bedrijf probeert steeds minder afhankelijk te worden van de grillige consumentenmarkt en zoekt groei in onder meer allianties met autobouwers op het gebied van ingebouwde navigatieapparatuur. Ook levert Tomtom kaarten aan Daimler en Volkswagen, het moederbedrijf van Audi.
Door: ANP/NU.nl