Deze website maakt gebruik van cookies

We gebruiken cookies om het verkeer van onze website te analyseren. U kunt kiezen of u hiermee akkoord gaat.

Voorkeuren aanpassen
Ga naar de inhoud
  • Home
  • Blog
  • Telefoonterreur en Wangiri-fraude

Telefoonterreur en Wangiri-fraude

Gepubliceerd op 27 februari 2020

Telefoonterreur en Wangiri-fraude

Het is niet nieuw, maar de afgelopen maanden in meerdere varianten wel weer helemaal actueel: oplichting door buitenlandse telefoonfraudeurs. Consumenten maar ook zakelijke klanten krijgen hier dagelijks mee te maken. Vaak irritant en soms met vervelende gevolgen.

Het is niet nieuw, maar de afgelopen maanden in meerdere varianten wel weer helemaal actueel: oplichting door buitenlandse telefoonfraudeurs. Consumenten maar ook zakelijke klanten krijgen hier dagelijks mee te maken. Vaak irritant en soms met vervelende gevolgen.

Er zijn meerdere vormen van telefoonfraude bekend. Het meest bekende is gebeld worden door een buitenlands nummer. Je krijgt een kort belletje in de hoop dat je het onbekende nummer terugbelt. Als je dit doet worden allerlei trucs uitgehaald om je zolang mogelijk aan de lijn te houden; dit terwijl je belt met een peperduur betaalnummer. Dit type spooktelefoontjes wordt ook wel wangiri genoemd; Japans voor één rinkel.

Wat nieuwer is dat het buitenlands nummer vervangen wordt door een Nederlands nummer. Vaak wordt een plaatsnaam in je scherm weergegeven dus denk je dat je gebeld wordt vanuit bijvoorbeeld Maastricht, Haarlem of Lutjebroek. Ook hier zal tegen de tijd dat je opneemt de verbinding verbroken worden. Bel je dan terug, dan gebeurt hetzelfde als bij de buitenlandse nummers. Zodra je terugbelt gaat de meter tikken en kost het serieus geld. Mede omdat je een Nederlands nummer in je display ziet denk je dat het allemaal legitiem is, maar dat is het dus niet. Google je de nummers, dan kom je soms uit bij nepprofielen van bedrijven, of een onderneming die al enige tijd niet meer bestaat.

Een andere vorm is gebeld worden door een binnen- of buitenlands nummer en zodra je opneemt wordt de lijn open gehouden. Het duurt even maar vervolgens krijg je contact met een stemcomputer die probeert een gesprek op gang te brengen. Ook kan het voorkomen dat je direct een operator aan de lijn krijgt en dat hij/zij uit een callcenter belt hoor je vrijwel direct: op de achtergrond hoor je nog allerlei andere mensen in gesprek. Het onderwerp waarom de operator je belt wordt niet direct duidelijk, uiteraard wil men je niets verkopen en probeert men het gesprek te verlengen door zoveel mogelijk vragen te stellen. Het doel van dit gesprek is opnieuw heel simpel: hoe langer het gesprek duurt, des temeer kosten er in rekening gebracht kunnen worden.

Uiteraard hebben we ook nog steeds last van allerlei belfabrieken die je benaderen om je energiecontracten, investeringsrapporten en allerlei andere heerlijkheden aan te smeren. De energie jongens en meisjes werken vrijwel altijd vanuit Nederland. Het aanbod is vaak niet boeiend en sowieso niet geschikt om telefonisch in te kopen. De buitenlanders zijn interessanter, werken vaak met totaal corrupte bestanden en hebben lak aan het bel-mij-niet register en elke andere regulier die paal en perk stelt aan telefonische acquisitie. Soms best wel komisch, vaak begint men maar gewoon te ratelen…. Komisch maar opnieuw vooral irritant.

Alles hierboven beschreven is helemaal niet nieuw, we hebben al meerdere jaren last van dit soort fraude-terreur. De reden dat we nog maar weer eens waarschuwen is de dagelijkse realiteit dat deze fraudevorm gewoon nog steeds bestaat en we nog steeds ervaren dat zowel consument als ondernemer of medewerker er toch intrapt. Met vervelende financiële consequenties als gevolg. Telecom operators proberen alles om deze fraude zoveel mogelijk de kop in te drukken maar het is domweg onmogelijk om alle nummers te blokkeren.

Wat kun je wel doen – en deel dit met uw medewerkers:

  • Telefoonfraude hoort thuis in het rijtje “klik nooit op een verdacht linkje in een e-mail”. Oftewel, het feit dat het gebeurt regelmatig opnieuw onder de aandacht brengen.
  • Word je gebeld door een onbekend buitenlands nummer (+44, +44 70, +212, +216, +358, +235, etc.), niet opnemen en niet terugbellen. Vaak gaat het nummer een beperkt aantal keren over, en vervolgens redelijk snel daarna belt het nummer nogmaals.
  • Geeft je display “Mogelijk fraude” aan, dan hoeven we eigenlijk niets meer te zeggen; niet opnemen en blokkeren.
  • Nederlandse fraudenummers zijn een stuk lastiger, maar merk je dat het wat langer duurt voordat het gesprek tot stand komt, wees dan op je hoede. Komt er vervolgens een Engelstalige stem aan de lijn, hang dan op.
  • Bij alle varianten geldt: bij twijfel niet opnemen. Is het telefoontje legitiem, dan belt men beslist nog een keer.
  • Als blijkt dat het nummer niet ok is (je kunt dit o.a. checken op Google), blokkeer dit nummer dan.
  • Aanhoudende en irritante telefoonterreur? Meldt dit bij uw provider.
  • Mega hoge telefoonkosten? Melden bij uw providor en desnoods aangifte doen.

Meer informatie?

Voer een naam in
Voer een (geldig) e-mailadres in
Voer een (geldig) telefoonnummer in

Qteco gaat zorgvuldig om met uw persoonsgegevens. Uw persoonsgegevens worden niet bewaard voor andere doeleinden. Lees voor meer informatie onze privacyverklaring.