Deze website maakt gebruik van cookies

We gebruiken cookies om het verkeer van onze website te analyseren. U kunt kiezen of u hiermee akkoord gaat.

Voorkeuren aanpassen
Ga naar de inhoud

Het zit 5G nog niet mee

Gepubliceerd op 17 mei 2022

Het zit 5G nog niet mee

Had u al een nieuwe mobiele telefoon besteld die geschikt is voor het 5G netwerk? Diverse providers verleiden u met het nieuwe ultrasnelle netwerk, de verbeterde gebruiksmogelijkheden worden de hemel in geprezen. Mooi natuurlijk, maar van een echt 5G netwerk is nog lang geen sprake.

Afgelopen maand hadden de Nederlandse 5G frequenties geveild moeten worden. Altijd spannend om uit te vinden welke monstrueuze bedragen de providers bereid zijn neer te leggen voor de beschikbare frequentie-blokken. Helaas, de veiling is niet doorgegaan want nog steeds zij niet alle beperkingen opgelost die het vrijgeven van de 3,5 GHz frequentie voor het 5G netwerk mogelijk maakt. Wat is er aan de hand?

Huidige 5G is eigenlijk 4G en een beetje.

Ho, wacht even… denkt de 5G toestel bezitter nu. Ik heb toch 5G ontvangst op mijn nieuwe toestel? Het antwoord is eenvoudig: uw huidige 5G is nog niet het echte werk maar een lagere frequentieband die nu beschikbaar is totdat de 3,5 GHz bandbreedte vrijkomt. U heeft nog lang niet de echte, snelle verbinding die 5G beloofd te zijn. Hiermee is direct verklaard dat u weinig verschil merkt tussen 4G en 5G.

Noodfrequentie scheepvaart.

Er zijn dus nog wat problemen op te lossen. Zo houdt satellietprovider Inmarsat in het Friese Burum een deel van het frequentiegebied bezet om noodsignalen van het internationale scheepvaartverkeer op te vangen. Zou in Noord-Nederland het 3,5 GHz gebied commercieel vrijgegeven worden dan komt deze dienst in gevaar en dat ziet Inmarsat niet zo zitten; en dus hebben we een showstopper.

Frequentiegebied niet helemaal vrij.

Lokale private netwerken, breedbandinternet, draadloze bewakingscamera’s, etc. zijn al actief op het 3,5 GHz netwerk. Om het 5G netwerk storingsvrij aan te bieden zullen providers afstand moeten houden van deze gebruikers. Dan krijg je dus gebieden waar geen dekking kan worden geboden.

De grotere private netwerken eisen voldoende ruimte om verkeer technisch “schoon” te houden. Denk aan de luchthaven Schiphol of het Rotterdams havenbedrijf; dit dataverkeer is van groot nationaal belang en zal met extra technische ingrepen gescheiden moeten worden van het 5G netwerk. Ook hier is het risico van versnippering behoorlijk groot en dat gaat ten koste van de kwaliteit van het netwerk.

5G problemen bij luchtverkeer?

Wellicht heeft u het meegekregen. In de Verenigde Staten zijn rond luchthavens problemen ontstaan met de hoogtemeters van verkeersvliegtuigen tijdens opstijgen en landen. Deze zouden verstoord kunnen worden door het 5G netwerk. Dit gevaar lijkt vooralsnog minder groot in Europa maar het is in ieder geval wel een aandachtspunt.

Met bovenstaande problemen nog onopgelost staan de telecomproviders niet direct te trappelen om flinke bedragen neer te tellen voor de te veilen frequenties. Ook is de Nederlandse Overheid nog afhoudend om snel tot veiling over te gaan. Het laatste wat het Rijk wil is klem te komen zitten tussen alle verschillende belangen in het 5G dossier.

Wat je wel kunt doen

Het 5G netwerk gaat er beslist komen. Een snelle uitrol is een van de speerpunten van de EU om Europa vooruit de krijgen in technologisch leiderschap. Zeker is ook dat een goed functionerend 5G netwerk een hele nieuwe wereld aan mogelijkheden opent. Daarom is het goed om rekening te houden met deze ontwikkeling en te zorgen dat uw bedrijfsnetwerk en communicatiemiddelen toekomstbestendig is. Regeren is vooruitzien dus we gaan graag het gesprek aan.

Meer informatie?

Voer een naam in
Voer een (geldig) e-mailadres in
Voer een (geldig) telefoonnummer in

Qteco gaat zorgvuldig om met uw persoonsgegevens. Uw persoonsgegevens worden niet bewaard voor andere doeleinden. Lees voor meer informatie onze privacyverklaring.