Zo benader je millennials met B2B marketing
Gepubliceerd op 20 juli 2015
Nu baby boomers langzaam maar zeker arbeidsmarkt verlaten, staan de millennials zich langs de kant op te warmen. De komende jaren wordt de arbeidsmarkt al voor het grootste deel, zeker voor vijftig procent, door millennials bepaald. Welke B2B marketing strategie past hier?
Millennials vormen een aparte groep op de arbeidsmarkt die vanaf school met internet zijn opgegroeid. Het is de generatie van ‘Google het!’. Zij oriënteren zich als consumenten volledig op internet, waar ze besprekingen en prijzen van uiteenlopende producten bekijken, tot en met de achtergronden van de leverancier. Dat gedrag sijpelt vanzelfsprekend ook door in het zakelijke leven. Niet verwonderlijk gebruikt negentig procent van de jonge B2B-kopers het internet.
Maak alles zoekbaar
Voor de generatie die gewend is alles op te zoeken, moet je je content op zijn minst doorzoekbaar maken. Met andere woorden: je hebt een doordachte content- en SEO strategie nodig. Betaalde zoekadvertenties maken ook deel uit van je digitale marketing-strategie.
Content, content, content
Millennials zoeken niet zomaar content, maar vooral relevante content. Denk aan uitgebreide blogs over je producten of diensten. Het scheelt ook een groot deel van je verkoopkosten als je de juiste customer journey of klantreis weet uit te stippelen. Belangrijk is ook dat je vertrouwen wekt met je informatie. Millennials houden niet van verkooppraatjes, gebruik relativerende humor en betrek je medewerkers bij de contentcreatie. Geef je bedrijf een warm menselijk gezicht.
Video
Video sluit aan bij de snackmentaliteit, millennials zijn op zoek naar directe bevrediging, waarbij ze hun aandacht vaak over meerdere taken verdelen. Video is makkelijke consumptie en helpt om je bedrijf een menselijke gezicht te geven. Nog even wat cijfers: 72 procent van de zakelijke gebruikers gebruiken video voor hun orientatie. De helft kijkt dertig minuten of langer.
Mobiele optimalisatie
Vergeet niet: de millennial is vooral heel erg mobiel. Staat op en valt in slaap met de smartphone of tablet onder het kussen. Zorg dus dat je site responsive is, gebruik geen Flash, houd je content simpel en overzichtelijk.
Sociale media
Deze voelde je waarschijnlijk ook al aankomen: sociale media zijn in het leven van millennials niet weg te denken. Facebook wordt het meest gebruikt voor volwassenen tussen de 18 en 29 jaar. Zorg dus dat je video’s, nieuws en in het algemeen informatieve content over je aanbiedt. En vergeet niet te reageren om deze ongeduldige generatie tevreden te stellen. Zonder duidelijke internetstrategie ben je als B2B-leverancier zo goed als onzichtbaar.
Bron: Emerce