Deze website maakt gebruik van cookies

We gebruiken cookies om het verkeer van onze website te analyseren. U kunt kiezen of u hiermee akkoord gaat.

Voorkeuren aanpassen
Ga naar de inhoud
  • Home
  • Nieuws
  • WhatsApp start voor het eerst test met bedrijfschats

WhatsApp start voor het eerst test met bedrijfschats

Gepubliceerd op 9 maart 2017

WhatsApp start voor het eerst test met bedrijfschats

WhatsApp geeft bedrijven voor het eerst toegang tot de chatdienst. In een test kan een kleine groep bedrijven via WhatsApp contact opnemen met klanten.

Dat zou blijken uit documenten die persbureau Reuters heeft ingezien. Vorig jaar maakte WhatsApp bekend bedrijven te willen toelaten, maar sindsdien was het stil rond de uitbreiding.

De bedrijfschats kunnen WhatsApp voor het eerst een flinke geldstroom opleveren. De app is altijd grotendeels gratis geweest en maakt geen winst. Momenteel mogen alleen individuele consumenten een WhatsApp-account hebben. Bedrijven die de dienst gebruiken om contact op te nemen met klanten kunnen worden geblokkeerd omdat ze de voorwaarden overtreden.

Uit de documenten zou blijken dat er strenge maatregelen worden genomen om te voorkomen dat bedrijven spam versturen op WhatsApp. Het zou enkel de bedoeling zijn dat een luchtvaartbedrijf bijvoorbeeld nieuws over een vertraging kan doorgeven, of een bank over mogelijke fraude.

Vroege fase

De nieuwe functie wordt getest met startups die onderdeel uitmaken van de 'broedplaats' Y Combinator. Onder meer Airbnb en Dropbox maakten eerder onderdeel uit van dat programma.

Cowlar, een van de betrokken startups, stelt dat de test van WhatsApp zich nog in een vroege fase bevindt. Het bedrijfje maakt halsbanden voor melkkoeien, die in de toekomst via WhatsApp meldingen kunnen sturen als een koe zich ongewoon gedraagt.

Het is niet bekend wanneer de Facebook-dochter de functie breder beschikbaar wil stellen aan bedrijven en wat het zou kosten om hier gebruik van te maken. Facebook Messenger, een andere chat-app van het sociale netwerk, biedt bedrijven al langer de mogelijkheid om berichten te verzenden. Dat gaat vaak via geautomatiseerde 'chatbots' die bijvoorbeeld een instapkaart kunnen opsturen voor een vlucht.

Meer informatie?

Voer een naam in
Voer een (geldig) e-mailadres in
Voer een (geldig) telefoonnummer in

Qteco gaat zorgvuldig om met uw persoonsgegevens. Uw persoonsgegevens worden niet bewaard voor andere doeleinden. Lees voor meer informatie onze privacyverklaring.