Werknemer kiest massaal voor BYOD
Gepubliceerd op 8 juli 2015
70 procent van de Nederlandse werknemers zet hun privé-apparaat, zoals laptop of smartphone, zakelijk in. Dit terwijl 28 procent van de werkgevers geen ondersteuning biedt wanneer functionaliteiten op privé-telefoons niet werken. Dit blijkt uit het tevredenheidsonderzoek van Fujitsu IT, waarbij 1172 medewerkers van bedrijven in verschillende sectoren werden ondervraagd over het it-beleid van hun werkgever.
Hoewel de meerderheid van de medewerkers (ruim 70 procent) hun privé mobiel en laptop zakelijk inzet, schieten werkgevers te kort als werknemers problemen ondervinden met de inzet van hun eigen devices. Zij voeren dus geen actief BYOD (bring your own device)-beleid. Ruim een kwart krijgt alleen ondersteuning voor de bedrijfseigen zakelijke apparaten.
Mark Schippers, manager service desk & technical support van Fujitsu: ‘Het is zonde dat werknemers op zichzelf zijn aangewezen als zij problemen ondervinden met bepaalde functionaliteiten. Zij zouden een stuk effectiever kunnen werken als ze hiervoor de interne servicedesk kunnen benaderen.’
Nieuwe apparatuur
Verder toont het onderzoek dat de Nederlandse werknemer veel waarde hecht aan nieuwe apparatuur. Dit zou namelijk volgens bijna een kwart de tevredenheid in het werk het meest vergroten. Met name mannen en jongeren worden gelukkiger van nieuwe apparaten. ‘Privé zie je ook dat jongeren de nieuwste gadgets als een van de eerste omarmen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat ze de beste en nieuwste devices willen hebben op hun werk’, aldus Schippers.
Nederlandse organisaties investeren in technieken die het werk makkelijker moeten maken, zoals apps voor intern gebruik. Slechts de helft van de medewerkers is hiervan op de hoogte. Schippers: ‘Dit kan met gebrekkige interne communicatie te maken hebben, maar ook met gebrek aan interesse in it van medewerkers zelf.’
Bron: Computable