Trage software grootste ICT-ergernis op kantoor
Gepubliceerd op 10 augustus 2015
Medewerkers ergeren zich het meest aan trage software op de werkvloer. Bijna één op de vijf (19 procent) ziet een trage reactietijd van software als grootste ergernis. Daarnaast storen werknemers zich aan de snelheid van het internet op kantoor (14 procent) en internetstoringen (13 procent).
Dit blijkt uit onderzoek van SPS, specialist in it-beheer en ontwikkelaar van it-beheersoftware Gensys, onder ruim duizend medewerkers uit verschillende branches.
Volgens de onderzoekers ervaart 12 procent hinder door verouderde apparatuur waarmee zij werken. Slechts 1 op de 10 respondenten (9% procent) zegt helemaal geen last te hebben van it-ergernissen op kantoor. Van de ondervraagden besteedt 45 procent meer dan een half uur per week aan problemen met de ict-voorzieningen. Bij 25 procent van de respondenten is dat meer dan een uur per week.
Linda Verweij, coo van SPS, licht toe: 'Het is zorgwekkend om te horen dat werkend Nederland zoveel last heeft van ict-problemen op kantoor. Dat zou vandaag de dag niet meer voor mogen komen. Op nummer een staat de reactietijd van software, terwijl dit tegenwoordig eenvoudig in kaart te brengen is. Het is niet meer nodig om zelf een diagnose te stellen op basis van wat de eindgebruiker vertelt.'
Online tools
Ze wijst erop dat it-professionals er met online tooling voor kunnen zorgen dat zij real-time inzicht hebben in de performanceproblemen die eindgebruikers ervaren en de achterliggende oorzaak hiervan. Verweij: 'Door echt te weten wat de eindgebruiker ervaart, wordt de eindgebruikerstevredenheid verhoogd en performanceproblemen voorkomen.'
Door: Computable