Online advertentiemarkt groeit verder
Gepubliceerd op 12 oktober 2015
De omzet van de online advertentiemarkt in Nederland is in de eerste helft van dit jaar met 6,7 gegroeid in vergelijking tot dezelfde periode in 2014.
In totaal steeg de omzet tot 744 miljoen euro.
Dat blijkt uit een onderzoek van accountantskantoor Deloitte in opdracht van IAB, de brancheorganisatie voor de digitale marketingindustrie.
Hoewel de groei minder groot is dan in het eerste halfjaar van 2014, doet de online advertentiemarkt het aanzienlijk beter dan de traditionele markten. Het lijkt ook ten koste te gaan van deze kanalen.
De omzet van de advertentiemarkt voor televisie daalde met 4 procent, die van kranten met 7 procent en die van radio met 4 procent.
Video's
Adverteerders hebben ook steeds meer aandacht voor adverteren met en video-advertenties en adverteren op sociale media. De omzet van video-advertenties steeg met 27 procent tot 40 miljoen euro. De omzet van advertenties op sociale media steeg met 38 procent tot 58 miljoen euro.
Dat sluit volgens het onderzoek aan bij het veranderende gedrag van van consumenten waarbij zij steeds meer tijd doorbrengen op mobiele apparaten, sociale netwerken en steeds meer kijken via on demand-diensten.
Door: NU.nl