Nederlandse startups prefereren Facebook als advertentiemedium
Gepubliceerd op 8 oktober 2015
Catawiki, BUX en RingCredible hebben veel aan Facebook als advertentiemedium, veel meer dan AdWords, zo vertelden deze bedrijven gisteren op The Facebook Conference in Amsterdam. Met name RingCredible boorde totaal nieuwe markten aan door op Facebook te adverteren.
Catawiki moet het niet hebben enorme hoeveelheden vaste bezoekers. Het veilingplatform voor onder meer horloges, boeken en oldtimers trekt weliswaar een vaste groep verzamelaars, maar die zoeken niet per definitie iedere dag.
Maar die pakweg 500.000 Beatles fans op Facebook kun je wel warm maken voor een veiling van een gesigneerde elpee of een gitaar van een van de bandleden. Er is volgens Jeroen van Ittersum van Catawiki geen beter medium om nieuwe klanten te werven.
Voor belapp RingCredible was Facebook helemaal een ontdekkingsreis. “Wij zouden uit eigen beweging niet zomaar zijn begonnen in Saoedi Arabië, Canada, Mexico, Nigeria of Zuid Afrika. Maar dank zij Facebook hebben we klanten uit deze landen”, zegt CMO Wouter van den Berg. Volgens Van den Berg werkt Facebook veel beter dan AdWords. “Je moet dan heel specifiek targetten op criteria, maar het bereik is niet erg groot.” Met Facebook zijn de investeringen binnen afzienbare tijd terug te verdienen.
RingCredible en beleggingsapp BUX halen het meeste rendement uit variatie, het benaderen van steeds nieuwe doelgroepen. Retargetcampagnes leveren doorgaans minder op.
Facebook Nederland werkt naar eigen zeggen graag samen met startups. Facebook moet hun groeimotor worden, benadrukte Daniel Spijker van Facebook. Startups hebben geen grote budgetten, maar kunnen via Facebook makkelijk een groot publiek bereiken.
Door: Emerce