Mediabestedingen: 744 miljoen euro in eerste helft 2015
Gepubliceerd op 12 oktober 2015
Adverteerders gaven in de eerste helft van dit jaar 744 miljoen euro aan internetreclame uit, afkoersend op 1,5 miljard euro over heel 2015. Het groeitempo is gehalveerd ten opzichte van vorig jaar. Er wordt geld afgesnoept van tv-budgetten.
Zojuist publiceerde IAB Nederland de omvang van de netto online mediabestedingen over begin 2015 zoals vastgelegd door Deloitte.
De optelsom van bestedingen aan display, search en classifieds is 744 miljoen euro, 6,8 procent meer dan in 2014. De meeste reclamegelden gaan ook nu naar zoekmachines, overwegend Google: 311 miljoen euro.
“De groei van online advertising heeft dus een keerzijde voor de traditionele kanalen. Bij met name TV-bestedingen zie je nu steeds duidelijker dat de adverteerder de consument volgt. Met de opkomst van on demand-videocontent verschuift ook een deel van het oorspronkelijke TV-budget naar online video advertising.”, aldus Nathalie La Verge van Deloitte.
Adverteerder gaven in de berekening van Deloitte met veertig miljoen euro 26 procent meer aan videoreclame uit dan het jaar ervoor. Dat betreft echter enkel de uitgaven aan pre, mid en post roll display. Alle andere typen deals, veelal op het contentvlak, vallen daar niet onder.
De veertig miljoen vidoereclame valt uiteen in: twintig miljoen YouTube/Facebook, elf miljoen Spot, negen miljoen Overig.
Ook Social valt onder Display en is daar goed voor een aandeel van 19 procent. In dit segment stegen de uitgaven in Nederland met 38 procent naar 58 miljoen euro. Dat geldt stroomde naar onder meer Twitter, LinkedIn en Facebook.
In absolute termen verandert er in Display niet veel, maar in de samenstelling des te meer. Een steeds groter deel van de 308 miljoen euro schuift naar mobiele kanalen:
Mobiele kanalen zijn goed voor 24 procent van displayuitgaven, omgerekend: 74 miljoen euro (+54%).
Door: Emerce