Facebook voegt koop-direct-knop toe aan Pages
Gepubliceerd op 16 juli 2015
Facebook focust zich meer en meer op winkelen. Het wil pagina's hun eigen webshop geven, om gebruikers nog langer op het platform te houden.
Dat vertelt de product marketing manager Emma Rodgers aan BuzzFeed. Facebook is nu aan het testen en wil de dienst wereldwijd uitrollen.
Elke Facebook-pagina krijgt dan de mogelijkheid om een webshop te starten, waar bezoekers direct kunnen kopen. Zo worden kopers dus niet meer naar een andere website gestuurd, maar blijven ze binnen de Facebook-omgeving.
Niet de eerste stapjes
Het is niet de eerste keer dat Facebook wil dat je binnen het platform kan shoppen. Een jaar geleden was het al mogelijk om in een advertentie de koopknop toe te voegen om het direct te kopen. Ook zijn er al app van derden die een webshopomgeving aanbieden op Facebook, maar dat werkt allemaal niet even soepel.
Voorlopig gratis
Bij het uitrollen van de dienst vraagt Facebook geen percentage van het verkoopbedrag, dat zal ongetwijfeld volgen als het een succes wordt. Naast geld verdienen lijkt Facebook er ook nog een ander doel op na te houden: het wil je zo lang mogelijk op het platform houden. Een ander voorbeeld hiervan is de dienst die het samen met grote nieuwsmedia lanceerde, waarmee media op een aantrekkelijke manier een volledig verhaal konden publiceren.
De concurrentie doet mee
Google heeft vandaag ook een koop-direct-knop gelanceerd en in Pinterest en Twitter zitten ook al verschillende mogelijkheden om direct spullen te kopen. Dus alle grote techbedrijven willen steeds meer diensten aanbieden, zonder mensen door te sturen naar een nieuwe pagina.
Dat is aan de enige kant voordelig voor de gebruiker, minder clicks en dus sneller handelen, maar aan de andere kant schuilt er wel weer een gevaar achter de groeiende macht van techgiganten.
Door: BNR