Facebook komt met zakelijke variant
Gepubliceerd op 10 december 2015
Binnen enkele maanden brengt Facebook een sociaal medium speciaal voor op het werk op de markt. Dit meldt het bedrijf donderdag aan persbureau Reuters. Het nieuwe platform gaat Facebook at Work heten en is speciaal ontwikkeld om samenwerken te ondersteunen.
Het nieuwe medium zal er vrijwel hetzelfde uitzien als het bestaande, niet zakelijke Facebook. Volgens het bedrijf is 95% van de software die het voor bestaande medium ontwikkeld heeft ook voor Facebook at Work gebruikt.
Zakelijk profiel
Het nieuwe zit in het zakelijke profiel dat gebruikers kunnen aanmaken, apart van hun privéprofiel. Daardoor kunnen zakelijke en privé-updates gescheiden worden. Ook zegt het bedrijf te werken aan exclusieve toepassingen waaronder ook speciale veiligheidsmiddelen.
Met de nieuwe dienst gaat Facebook de concurrentie aan met meer zakelijke sociale media zoals LinkedIn en Monster Worldwide. Ook betreedt het bedrijf hiermee actief de online carrièremarkt met een geschatte omvang van ruim €5 mrd.
Gratis
Sinds januari wordt het nieuwe platform getest. Ruim 300 bedrijven waaronder Heineken, de Royal Bank of Scotland en het Franse Club Mediterrannee maken al gebruik van Facebook at work. De service is tot nu toe alleen toegankelijk voor bedrijven die daarvoor door Facebook uitgenodigd waren. Na lancering zal de dienst voor alle bedrijven beschikbaar zijn. Net als het bestaande Facebook zal het gebruik van het sociale medium gratis zijn. Wel is het bedrijf van plan om een paar dollar per maand per gebruiker te rekenen voor 'extra' diensten zoals gegevensanalyse en klantenservice.
Nederland
In Nederland is Facebook, waarop 76% van de bevolking actief is, nog altijd verreweg het populairste social media-netwerk. 45% van de Nederlandse bevolking heeft een LinkedIn-profiel.
Door: FD