Chinese fabrikanten domineren binnenlandse smartphonemarkt
Gepubliceerd op 25 juli 2017
De Chinese smartphonemarkt wordt gedomineerd door binnenlandse bedrijven. Liefst 87 procent van de smartphones die in China over de toonbank gaat, is gemaakt door een bedrijf dat in het land zelf is gevestigd.
Dat blijkt uit nieuwe cijfers van marktonderzoeker Counterpoint over het tweede kwartaal van 2017.
Huawei hield de toppositie in de markt en breidde zijn marktaandeel uit van 16,9 naar 20,2 procent. Het bedrijf wordt gevolgd door de eveneens Chinese bedrijven Oppo, Vivo en Xiaomi.
Laatstgenoemde noteerde weer een flinke groei, na ruim een jaar van krimp. Xiaomi heeft nu een marktaandeel van 13 procent in China.
Apple is de grootste buitenlandse smartphonefabrikant in het land, met een marktaandeel van 8,2 procent. Dat is ongeveer stabiel ten opzichte van een jaar eerder. Samsung zag zijn marktaandeel in een jaar tijd instorten, van 7 naar 3 procent.
Counterpoint verwacht dat Chinese smartphonemerken zich steeds meer zullen richten op andere landen in Aziƫ en Afrika, omdat de Chinese markt nauwelijks meer groeit. De smartphoneverkopen lagen in het tweede kwartaal van 2017 nog maar 3 procent hoger dan vorig jaar.