Deze website maakt gebruik van cookies

We gebruiken cookies om het verkeer van onze website te analyseren. U kunt kiezen of u hiermee akkoord gaat.

Voorkeuren aanpassen
Ga naar de inhoud
  • Home
  • Nieuws
  • Aanzienlijk minder verwijsverkeer vanuit LinkedIn

Aanzienlijk minder verwijsverkeer vanuit LinkedIn

Gepubliceerd op 31 augustus 2015

Aanzienlijk minder verwijsverkeer vanuit LinkedIn

LinkedIn was lange tijd een belangrijke bron van verwijsverkeer voor online uitgevers, maar die tijd lijkt definitief voorbij, volgens SimilarWeb. Dat bureau keek naar het verwijsverkeer van duizend uitgevers en constateert een teruggang van 44 procent alleen al dit jaar. En toch zijn binnen LinkedIn nog nooit zoveel links gedeeld.

LinkedIn was in de maand juni goed voor slechts 0,2 procent van al het verkeer naar zakelijke nieuws- en mediasites in Noord Amerika. Tegelijkertijd steeg het aantal gedeelde artikelen in de afgelopen 18 maanden van 500.000 naar 3 miljoen. Voornamelijk via deelknoppen die uitgevers op hun site hebben staan.

Binnen LinkedIn wordt die informatie echter nauwelijks gedeeld, ondanks het feit dat dit wel degelijk mogelijk is. Experts denken dat dit komt omdat LinkedIn zich steeds meer ontwikkelt als uitgeefplatform, met content die binnen de eigen muren wordt geconsumeerd. Niet voor niets heeft het sociale netwerk de nieuwsaggregator Pulse overgenomen en worden deelnemers aangemoedigd om eigen content te plaatsen.

De bevindingen van SimilarWeb zijn niet nieuw. BuzzFeed kwam vorig jaar al tot een identieke conclusie met betrekking tot de vijftien grootste zakelijke uitgevers – waaronder de New York Times, Business Insider en Mashable. BuzzFeed merkte de neergaande trend zelf eveneens.

Sommige uitgevers als Forbes zeggen dat ze nooit veel verkeer hadden uit LinkedIn. Maar Quartz zag vorig jaar al een sterke daling. In 2012 was LinkedIn de belangrijkste verwijsbron voor de Harvard Business Review, daarna is het weggezakt.

Twitter en Facebook fungeren anders dan LinkedIn wel als echte deelplatforms, een aanzienlijk deel van het verwijsverkeer komt nog altijd van deze twee sociale media vandaan. Er is ook een belangrijk verschil tussen het delen en het liken van content. De LinkedIn knoppen op sites van uitgevers lijken meer de laatste functie te hebben. Mocht het verwijsverkeer grotendeels opdrogen, dan is er grote kans dat die verwijsknoppen gaan verdwijnen.

Meer informatie?

Voer een naam in
Voer een (geldig) e-mailadres in
Voer een (geldig) telefoonnummer in

Qteco gaat zorgvuldig om met uw persoonsgegevens. Uw persoonsgegevens worden niet bewaard voor andere doeleinden. Lees voor meer informatie onze privacyverklaring.