Welke rol speelt communicatie in digitale transformatie?
Gepubliceerd op 29 juli 2016
In de afgelopen jaren hebben we veel gehoord over digitale transformatie op de werkvloer. Er wordt ons verteld dat het bedrijfsleven steeds sneller beweegt en een meer globaal karakter krijgt. Digitalisering is de enige manier om deze trend bij te benen. Maar wat bedoelen we eigenlijk met digitalisering?
Als je het aan anderen vraagt, betekent digitalisering voor ieder iets anders. In het algemeen denken we aan de transformatie van zakelijke activiteiten en processen om digitale technologieën optimaal te benutten. Maar de technologie op zich is niet het antwoord.
Nieuwe technologieën, nieuwe investeringen
Er is zeker geen tekort aan nieuwe digitale technologieën om in te investeren. Denk maar eens aan social, mobiel, big data, cloud en Internet of Things om een aantal voorbeelden te noemen. De uitdaging voor bedrijven ligt initieel in het beschrijven van zakelijke behoeftes en vervolgens in het bepalen van de toekomstige koers van het bedrijf.
Vaak zorgt de haast om een eenmalig incident op te lossen ervoor dat een oplossing niet is geïntegreerd met de rest van de zakelijke infrastructuur. De belofte van een digitale werkplek die flexibeler en productiever is, is natuurlijk geweldig. Maar om succesvol te transformeren dient de focus te liggen op menselijke elementen.
Succesvol transformeren
Betrokkenheid van werknemers, user experience en de implementatie van nieuwe tools maken het verschil tussen succes en mislukking. Een van de meest belangrijke elementen, misschien wel hét belangrijkste element van een succesvolle werkplek, is effectieve communicatie. Het gebruik van de juiste technologieën om de manier waarop werknemers en klanten met elkaar communiceren en aan relaties bouwen te transformeren zou top of mind moeten zijn voor alle organisaties.
Maar hoe spelen communicatie en samenwerking een rol in digitale transformatie?
- Nieuwe Cloud gebaseerde ‘Unified Communications & Collaboration’ oplossingen zijn de sleutel tot het in staat stellen van een digitale werkomgeving en een flexibele werkwijze.
- Medewerkers kunnen vanuit iedere locatie en vanaf ieder digitaal device inloggen. Het systeem herkent de medewerker, zijn of haar teams en alle contacten.
- De mogelijkheden voor presence zorgen ervoor dat gebruikers snel collega’s kunnen vinden en meteen kunnen beginnen met een chat voor het delen van real-time informatie.
- Indien een gebruiker behoefte heeft aan andere vormen van communicatie kan er simpelweg op de audio- of videoknop geklikt worden om een audio- of videogesprek te beginnen.
- Het delen van schermen behoort ook tot de opties. Het delen, bewerken en verzenden van documenten geschiedt vanuit een scherm.
- Mobiele apps op je smartphone zorgen ervoor dat je altijd op je vaste nummer bereikbaar bent.
- De organisatie profiteert van lagere kosten, meer flexibiliteit en hoge betrouwbaarheid van het systeem.
Ingezette tools op de werkplek hebben een sterke invloed op de motivatie, performance en productiviteit van medewerkers. Juist daarom is het van belang medewerkers te voorzien van een gedegen training tijdens de implementatie van nieuwe technologieën. Uiteindelijk zal dit bijdragen aan de acceptatie bij medewerkers. Het juiste communicatiesysteem versterkt menselijke verbindingen en creëert een werkomgeving die verantwoordelijker en flexibeler is dan ooit tevoren.