Deze website maakt gebruik van cookies

We gebruiken cookies om het verkeer van onze website te analyseren. U kunt kiezen of u hiermee akkoord gaat.

Voorkeuren aanpassen
Ga naar de inhoud

Tweestapsverificatie.

Gepubliceerd op 3 oktober 2019

Tweestapsverificatie.

Tweestapsverificatie. Wat is het en waarom zou je het doen?

We bewaken onze computersystemen en daarmee belangrijke bedrijfsgegevens met wachtwoorden. Om het stelen van die wachtwoorden moeilijker te maken, werd al heel wat bedacht. Zo worden wachtwoorden door de meeste websites standaard omgezet naar een versleutelde tekenreeks. Toch komt het nog regelmatig voor dat wachtwoorden in handen komen van criminelen. Die kunnen vervolgens toegang krijgen tot belangrijke data. Met de verscherpte wetgeving rond de opslag van privacy gevoelige data is dat iets wat u met alle middelen wilt voorkomen.

Wat is tweestapsverificatie?

Tweestapsverificatie betekent dat je inlogt in 2 stappen. Anders gezegd: ‘we herkennen je aan een combinatie van iets wat je weet (bijvoorbeeld je wachtwoord), iets dat je hebt (bijvoorbeeld je telefoon) en/of iets dat je bent (bijvoorbeeld je vingerafdruk of gezicht)’. In de praktijk gaat het vaak om een wachtwoord en een code die uniek en eenmalig is aangemaakt door een app, een hardwaresleutel of sms.

Waarom zou je tweestapsverificatie doen?

Door tweestapsverificatie in te voeren voorkom je dat onbedoeld toegang wordt gekregen tot je apparatuur en data. Immers, elke poging tot toegang slaagt alleen als beide stappen gelukt zijn, en 1 van de stappen loopt altijd via jou persoonlijk.

Met het invoeren van tweestapsverificatie voldoe je voor een belangrijk deel aan de strenge wettelijke regels inzake opslag van privacy gevoelige data, maak je het datahackers extra moeilijk je systeem binnen te dringen en voorkom je dat door slordigheid van medewerkers gevoelige informatie in verkeerde handen terecht komt.

Tweestapsverificatie kan bij eerste gebruik voor sommige gebruikers irritant zijn. Wil je op je desktop- of laptopcomputer kunnen inloggen, dan zul je vaak een tweede apparaat in de buurt moeten hebben. Sommige apps bieden wel een mogelijkheid om voor langere tijd één apparaat te verifiëren, maar wij adviseren deze optie zo min mogelijk te gebruiken.

Tweestapsverificatie via Qteco in samenwerking met DUO.

Via de app ‘Duo Mobile’ leveren wij een effectieve en toch gebruiksvriendelijke tweestapsverificatie mogelijkheid. Nadat u bent ingelogd op uw applicatie met uw gebruikersnaam en wachtwoord volgt er een push naar uw device met de ‘Duo Mobile’ app. Deze push keurt u goed en pas daarna krijgt u volledig toegang tot uw systeem en data.

Benieuwd naar wat Qteco voor je kan betekenen?

Neem dan contact met ons op via:

Qteco B.V.

Hondsruglaan 95

5628 DB Eindhoven

T: 040-3031500

@: info@qteco.nl

Meer informatie?

Voer een naam in
Voer een (geldig) e-mailadres in
Voer een (geldig) telefoonnummer in

Qteco gaat zorgvuldig om met uw persoonsgegevens. Uw persoonsgegevens worden niet bewaard voor andere doeleinden. Lees voor meer informatie onze privacyverklaring.