Deze website maakt gebruik van cookies

We gebruiken cookies om het verkeer van onze website te analyseren. U kunt kiezen of u hiermee akkoord gaat.

Voorkeuren aanpassen
Ga naar de inhoud

Herrie op de fruitafdeling

Gepubliceerd op 29 maart 2022

Herrie op de fruitafdeling

Apple is het meest waardevolle bedrijf in de wereld. De onderneming verkoopt uiterst succesvol hardware en verdient daar een prima boterham mee. De laatste jaren zit een beetje de klad in de exorbitante groei, wellicht ingegeven door corona ellende en een wereldwijd tekort aan chips. Daarom heeft de onderneming een andere bron van inkomsten gevonden: het tot in het ridicule beschermen van haar handelsmerk.

Ik ben zelf een groot liefhebber van appels; in mijn tuin staan 3 appelbomen die het leuk doen; en als ik eens een tv-avondje plan word ik knap appelig van het droeve aanbod. Ben ik nu appels met peren aan het vergelijken en mag ik dit zomaar doen, deze vraag moet ik mijzelf blijkbaar stellen. Zodra je de appel in een meer zakelijke, commerciële context plaats loop je het gevaar dat er een leger juristen in je nek springt.

Flauw juridisch gedoe

Opvallend genoeg heeft Apple het afgelopen jaar een behoorlijk aantal merkenrecht bezwaren aanhangig gemaakt. Dit betreft klachten tegen kleine en grote ondernemingen, en daar zitten best hele rare tussen. Een voedingsbedrijf had de peer gekozen als merkbeeld. Naar de zin van Apple hing het blaadje aan de steel te veel dezelfde kant uit als het hun logo. Een juridische tik op de vingers.

Of neem mevrouw Liz Apple die handgemaakte ansichtkaarten verkoopt in haar bedrijfje Paperapple. De juristen van Apple gingen los in een klaagzang van 283 pagina’s. Mevrouw Apple moest haar merkstrategie herzien want tja, procederen tegen het appelig juristenleger kost je een vermogen.

Daar zit het vervelende: Apple kan zich dit soort juridische acties veroorloven. Want ondanks tegenvallende groei zit het met de winstgevendheid echt wel goed (Q4 2020 US$ 114 miljard omzet, met een winst van US$ 28,7 miljard). Je denkt wel 3x na voordat je tegen deze moloch in verweer gaat.

Merkenrecht verdient aandacht

We stimuleren niemand zijn handelsnaam of merk zo furieus te beschermen zoals Apple dit doet. Ook als je heel groot bent zal je zeker geen sympathie winnen met dit gedrag. Ik durf zelfs te beweren dat het eerder afbreuk doet aan je merk en reputatie. Wel is het zaak even stil te staan bij hoe je eigen handelsnaam is vastgelegd; en of je niet toevallig een wereldbekende fruitboer op de tenen trapt.

Binnen het digitale spectrum hebben we marketingspecialisten beschikbaar die een scan kunnen maken over mogelijke inbreuk op rechten van anderen (denk bijvoorbeeld ook eens aan “geleende” foto’s). Neem contact met ons op en we helpen u verder.

(Naar FD 17 maart 2022)

Meer informatie?

Voer een naam in
Voer een (geldig) e-mailadres in
Voer een (geldig) telefoonnummer in

Qteco gaat zorgvuldig om met uw persoonsgegevens. Uw persoonsgegevens worden niet bewaard voor andere doeleinden. Lees voor meer informatie onze privacyverklaring.