Europees 4g-netwerk voor vliegtuigpassagiers is met succes getest

Europees 4g-netwerk voor vliegtuigpassagiers is met succes getest

Een aantal organisaties heeft met succes de eerste test van het European Aviation Network, oftewel EAN, afgerond. Daarmee moet het vanaf de tweede helft van 2017 mogelijk zijn om luchtvaartpassagiers te voorzien van een breedbandverbinding tijdens de vlucht.

In een gezamenlijk bericht schrijven de bedrijven dat de testvlucht heeft plaatsgevonden In het zuiden van het VK. Om het EAN op te zetten, levert Nokia aangepaste zendmasten die deel uitmaken van het netwerk van de Deutsche Telekom. Daarbij levert Inmarsat de nodige satellieten, die communiceren op de s-frequentieband tussen 2 en 4GHz. De zendmasten zijn aangepast om op deze frequentie te communiceren tot een hoogte van 150km. Bovendien moeten de masten in staat zijn om een vliegtuig met een snelheid van 1200km/u bij te houden, waarbij het dopplereffect een rol gaat spelen.

Het is de bedoeling dat het satellietnetwerk en het 4g-netwerk op de grond elkaar aanvullen en bereik bieden in alle lidstaten van de EU. De totale capaciteit van het netwerk komt neer op minstens 50Gbit/s, zo blijkt uit eerder vrijgegeven informatie. Het is niet duidelijk welke snelheden individuele passagiers precies mogen verwachten. Eerder was sprake van ‘tientallen megabits’. Het aanvullende netwerk op de grond, dat bestaat uit 300 masten, moet voor extra capaciteit zorgen op plaatsen met veel vliegverkeer.

Tijdens de testvlucht werd de eerste EAN-verbinding tussen het vliegtuig en het netwerk op de grond opgebouwd. Deze werd getest door een videoconferentie te houden. De resultaten daarvan waren ‘beter dan verwacht’, al geven de bedrijven geen details. Het systeem was in staat om een stabiele verbinding te behouden gedurende wissels tussen verschillende sectoren en zendmasten.

EAN infographic betere versie