Problemen voor Vodafone klanten met een OnePlus 5

Problemen voor Vodafone klanten met een OnePlus 5

Nederlandse gebruikers van de OnePlus 5 klagen erover dat ze geen 4g hebben met simkaarten van Vodafone. De dataverbinding blijft hangen op 3g. Vodafone en OnePlus hebben nog geen uitsluitsel gegeven over wat het probleem is.

Klanten klagen over het probleem op GoT, XDA-Developers en het eigen forum van OnePlus. Het lijkt erop dat er iets misgaat in de software van de telefoon. Er is wel een 4g-verbinding op te zetten met het KPN-netwerk, dat actief is op dezelfde frequentiebanden. Ook bij T-Mobile en Tele2 krijgen klanten wel 4g.

Tweakers ondervond dit probleem al voor de aankondiging van de telefoon en heeft OnePlus op de hoogte gesteld van het probleem. Er is tot op heden geen oplossing voor het probleem. Ook aanpassingen die vaak werken bij zulke problemen, zoals het wisselen van de simkaart voor een nieuw exemplaar, halen niets uit. In andere landen lijkt 4g op het Vodafone-netwerk wel te functioneren.

De oplossing lijkt te moeten komen vanuit OnePlus. De fabrikant heeft nog niet gereageerd. OnePlus kondigde zijn nieuwste smartphone vorige week aan. Tweakers publiceert later deze week een review van de smartphone.

Update, 11:14: Vodafone laat in een reactie weten dat de provider denkt dat het aan OnePlus ligt. “De OnePlus 5 heeft dezelfde chipset als verschillende andere nieuwe handsets. Deze handsets hebben geen probleem op ons netwerk. Er is dus iets tussen de software van de OnePlus 5 en ons netwerk”, zegt woordvoerder Richard Mes.

Vodafone heeft het van tevoren niet kunnen zien, omdat OnePlus geen testtoestel had gegeven. “Waar we bij de meeste handset leveranciers van te voren een toestel krijgen om te testen, is dit bij de OnePlus dus niet het geval is geweest. Zij hebben een eigen community met een selectieve distributie. Daarnaast is het testen van toestellen van derden, non-Vodafone-portfolio voor Vodafone normaliter geen activiteit.”

Desondanks gaat de provider deze telefoon nu toch testen. “Gezien de klachten gaan we het toestel toch testen op ons netwerk en onderzoeken wat er fout gaat.”