Jongeren verliezen interesse in Twitter

Jongeren verliezen interesse in Twitter

Het aantal Nederlandse jongeren tussen de 12 en 19 jaar die Twitter dagelijks gebruiken, is de afgelopen jaren flink afgenomen. De app staat in veel gevallen ook niet meer op de smartphone. Dat blijkt uit recente metingen van het Telecompaper Consumer Panel.  

Gebruikte 80 procent van de jongeren die de Twitter-app hadden geïnstalleerd in het tweede kwartaal van 2013 Twitter nog dagelijks en meerdere keren per dag, aan het eind van het tweede kwartaal 2015 was dit nog slechts 46 procent. Het wekelijks en maandelijks gebruik van Twitter ligt onder deze doelgroep op respectievelijk 25 procent en 13 procent.

Zeven procent geeft aan de Twitter-app nooit te gebruiken, terwijl 61 procent van de jongeren de app überhaupt niet geïnstalleerd heeft. Twee jaar geleden had 43 procent van de jongeren de app niet op zijn smartphone staan en gebruikte 2 procent de geïnstalleerde app nooit.

Telecompaper constateerde al eerder dat het dagelijks gebruik van Twitter onder alle gemeten leeftijdscategorieën de voorbije twee jaar daalt. In de leeftijdscategorie 20 tot 29 jaar bijvoorbeeld van 58 procent naar 45 procent.

Telecompaper meet alleen het mobiele gebruik van Twitter, maar het desktopgebruik van Twitter is sowieso niet erg hoog. Tachtig procent van de actieve dagelijkse gebruikers wereldwijd benadert Twitter mobiel.

Het microblog erkent zelf ook dat het kampt met een dalende groei van het aantal nieuwe gebruikers. Nieuwe diensten zullen daarin verandering moeten brengen.

Door: Emerce