Google en Facebook breiden mogelijkheden adverteren uit

Google en Facebook breiden mogelijkheden adverteren uit
Zowel Google als Facebook hebben nieuwe advertentiemethodes aangekondigd, die het voor adverteerders mogelijk moeten maken om specifiekere doelgroepen te bereiken.

Google zal adverteerders de mogelijkheid geven om eigen klantenbestanden te uploaden, zo kondigde het bedrijf aan tijdens een grote advertentiebeurs in New York.

De zoekgigant controleert vervolgens of de e-mailadressen van die klanten ook aan een Google-account zijn gekoppeld. Zo kunnen bedrijven hun advertentiecampagnes richten op al bestaande klanten, via onder meer Gmail, Youtube en de zoekmachine van Google. Facebook biedt deze mogelijkheid al langer.

Facebook zet vooral in op het binnenhalen van video-adverteerders die nu tijdens televisieprogramma’s adverteren. In de VS gaat Facebook het mogelijk maken om het bereik van advertentiecampagnes op televisie en op Facebook samen te berekenen en te laten verifiëren door marktonderzoeker Nielsen.

Adverteerders krijgen ook de mogelijkheid om op smartphones gebruikers te ondervragen over hun advertenties. Zo kunnen zij verifiëren dat gebruikers deze inderdaad hebben gezien. Op desktops bestond deze mogelijkheid al.

Het wordt ook mogelijk om meerdere video-advertenties in één gesponsord bericht van een bedrijf te plaatsen. Die mogelijkheid wordt in de komende weken toegevoegd.