Facebook toont ‘instantartikelen’ ook in Nederland

Facebook toont 'instantartikelen' ook in Nederland
Facebook is ook in Nederland op iOS gestart met het tonen van ‘instantartikelen’ van bepaalde media.

Bij instantartikelen worden nieuwsartikelen geplaatst op de servers van Facebook, en al direct geladen wanneer de gebruiker naar de link scrollt.

De verhalen worden vervolgens niet geopend in een apart browserscherm, maar worden direct geopend in een soort popupscherm binnen de Facebook-app. Daarmee wordt volgens het bedrijf een wachttijd van acht seconden bespaard.

Momenteel werkt Facebook alleen nog samen met Engelstalige media, zoals The Washington Post, Buzzfeed en de BBC. De artikelen zijn te herkennen aan een bliksemicoontje in de rechterbovenhoek.

Binnen de artikelen worden advertenties uit Facebooks eigen advertentienetwerk geplaatst. De advertentieinkomsten zijn in zijn geheel voor de uitgevers, en ook de bezoekcijfers komen de deelnemede media toe.

De functie werkt vooralsnog alleen op de iPhone-versie van Facebook, maar wordt later uitgerold naar onder meer Android.