De grootste Big Data uitdagingen voor Nederlandse marketeers

Big Data data marketing heeft de aandacht van Nederlandse marketeers, zo blijkt uit recent onderzoek van Relay42 en NEWPEOPLE. 96 procent geeft aan dat hun marketingactiviteiten datagedreven zijn. Tegelijkertijd toont het onderzoek aan dat er nog uitdagingen zijn.

Slechts 18 procent van de ondervraagden is in staat om on- en offline marketingdata aan elkaar te koppelen en maar 12 procent zet realtime data in voor omnichannel marketing. Deze toepassingen vinden marketeers wenselijk om consumenten geautomatiseerde en gepersonaliseerde boodschappen te presenteren, ongeacht of het marketingkanaal een e-mail, sociale media of de eigen website is.

Data voor marketingdoeleinden zijn ruimschoots beschikbaar, zo oordeelt 66 procent van de respondenten. De grootste uitdaging is om de data nog intelligenter en effici├źnter in te zetten voor een volwaardige omnichannel marketingaanpak. Daarnaast is het inzetten van de data voor realtime campagnes over alle marketingkanalen heen voor de ondervraagden momenteel eerder wens dan realiteit.

De ondervraagde marketingdataexperts verzamelen veelal data uit CRM-systemen en Web Analytics. Mobile data wordt door 54 procent van de respondenten gebruikt, terwijl externe data en aangekochte intentiedata van derden voor minder dan een derde van de respondenten beschikbaar is. Opvallend is dat het overgrote deel van de marketeers data slechts verzamelt voor analyse en segmentatie. Minder dan de helft zet kennis, die voorkomt uit de gegevens, in om marketingkanalen voor consumenten relevanter en persoonlijker te maken. Een belangrijk voordeel is een consistente en optimale klantervaring over alle kanalen heen.

Bron: Emerce