Cisco is populairste VoIP-leverancier

Cisco is populairste VoIP-leverancier

Cisco is op dit moment de meest gebruikte leverancier op het gebied van VoIP (Voice over IP). Van de aangeboden oplossingen is 20 procent van Cisco. Avaya volgt Cisco met een aandeel van ongeveer 16 procent van de oplossingen. Mitel, KPN en Alcatel-Lucent maken de top vijf compleet. Dit blijkt uit analyse van Computer Profile.

Computer Profile deed onderzoek naar het gebruik van (tele)communicatieoplossingen onder 3500 Nederlandse it-verantwoordelijken van bedrijfsvestigingen met vijftig of meer werknemers. Hieruit blijkt dat Cisco het grootste aandeel heeft bij multinationals: een kwart van de multinationals gebruikt een toepassing van Cisco (22 procent) of Tandberg (3 procent). Dat laatstgenoemde bedrijf is zes jaar geleden overgenomen door Cisco.

Mitel kent haar hoogste aandeel (13 procent) in de publieke sector. Voor Avaya is het aandeel voor de verschillende segmenten vrijwel gelijk. Het komt neer op zo’n 10 procent. KPN heeft een vergelijkbaar aandeel (9 á 10 procent) in de publieke en commerciële segmenten, de locaties van multinationals uitgezonderd. Daar ligt het KPN-aandeel rond de 3 procent.

VoIP

VoIP

Het leeuwendeel (69 procent) van de bedrijfsvestigingen gebruikt een VoIP-toepassing. Naast het gebruik in verschillende sectoren, keek Computer Profile ook naar het gebruik in samenhang met de omvang van de locatie. Dan blijkt dat bij locaties met vijfhonderd of meer werknemers de VoIP-penetratie boven de 80 procent ligt, bij locaties met tweehonderd tot vijfhonderd werknemers op 73 procent, bij bedrijven met honderd tot tweehonderd werknemers op 68 procent en bij locaties met vijftig tot honderd medewerkers ligt dit op 64 procent.

Unified Communications

Unified Communications

De kern van unified communications (uc) komt voor de meeste leveranciers neer op de integratie van realtime communicatietoepassingen met berichtenverkeer binnen één omgeving. Momenteel gebruikt 31 procent van alle bedrijfsvestigingen een uc-oplossing. Multinationals lopen voorop, hier ligt het gebruik op meer dan de helft van de vestigingen. Segmentatie naar branches laat slechts beperkte verschillen zien. De meeste branches kennen een gebruik tussen de 28 en 35 procent met uitzondering van de zorgsector en het segment ICT & Utilities. In de zorg ligt het gebruik op 20 procent en in het segment ICT & Utilities is de penetratie bovengemiddeld (50 procent).

Videoconferencing

Leveranciers videoconferencing

Videoconferencing-oplossingen kunnen standaard onderdeel zijn van een oplossing op het gebied van unified communications, maar dat is niet per definitie zo. Daarom is de doelgroep apart gevraagd naar het gebruik van videoconferencing. 14 procent van de organisaties zet videoconferencing-oplossingen in. Polycom was en blijft met 31 procent een sterke speler op dit terrein. Cisco overstijgt het bedrijf dit jaar net, door de oplossingen van Tandberg. Samen hebben zij een aandeel van 33 procent. Daarbij geldt wel dat de trendlijn voor Tandberg een afnemend gebruik laat zien. De gecombineerde lijn voor de twee merken vertoont nog wel een gelijkblijvend aandeel.